Jak okiełznać odczucia, emocje i myśli. MINDFULNESS dla rodziców i dzieci

Plac zabaw. Dwóch chłopców, 6 i 7 lat. Kuba i Szymek. Dwa wulkany, których spotkania zazwyczaj kończą się potężną eksplozją. Tym razem wcielili się w piratów na żeglującym statku. Nagle Szymek nieuważnie, w bolesny sposób potrąca Kubę. Kuba zaczyna krzyczeć i płakać. Impuls każe mu złapać Szymona i dać mu lekcję za pomocą swoich pięści – co czynił wielokrotnie. Emocje przejmują dowodzenie.

Magda – nauczycielka – zauważa sytuację i donośnym głosem woła:

– Kuba, oddychaj!

Podbiega do niego i zaczyna oddychać razem z nim. Robili to wcześniej wiele razy. Jednocześnie zatrzymuje uciekającego Szymona. Po chwili pyta Kubę:

– Czy jest już ok?

Kuba oddycha jeszcze przez chwilę, po czym mówi:

– Tak

– Co chcesz teraz zrobić?

– Chcę porozmawiać z Szymonem.

Tego dnia Szymon nie został pobity.

……………………………………………………………………………….

Bardzo często nasze dzieci reagują impulsywnie, nie radzą sobie z emocjami – nie potrafią tego robić, nie są ich świadome. Nie wiedzą co się z nimi dzieje. Są porywane przez emocjonalne uniesienia. Albo z drugiej strony są apatyczne, doświadczają nudy, nic ich nie interesuje …

Czego potrzebują w takich sytuacjach? Potrzebują bezpiecznej przestrzeni, w której mogłyby adekwatnie zareagować zaspokajając swoje potrzeby, jednocześnie panując nad pierwotnymi impulsami, które w większości sytuacji są złym doradcą.

Co może dać taką przestrzeń? Idealnie, jeśli ktoś w otoczeniu dziecka (nauczyciel, rodzic) jest w stanie zapewnić taką przestrzeń. Dzięki temu dziecko uczy się strategii radzenia sobie w stresujących sytuacjach i adekwatnego reagowania. Po pewnym czasie staje się to nawykiem, który zmienia jakość życia dziecka i wszystkich wokół.

Jeżeli masz ochotę wspólnie z dzieckiem poznać strategie radzenia sobie z emocjami, myślami, trudnymi sytuacjami – zapraszamy na cykl spotkań „Jak okiełznać odczucia, emocje i myśli.” podczas których przyjrzymy się jak praktyka uważności (Mindfulness) może pomóc rozwinąć kompetencje pozwalające radzić sobie z codziennymi wyzwaniami (zarówno dla dziecka jak i dla rodzica).

Warsztaty przeznaczone są dla rodziców a także dziadków i opiekunów oraz dzieci w wieku 7-10 lat.

 Warto uczestniczyć w kursie, gdy Ty:

  • masz problemy z komunikacją ze swoimi dziećmi, wydaje Ci się, że mają dużo łatwiejsze życie niż Ty w ich wieku, a mimo to narzekają;
  • nie można odciągnąć dziecka od telefonu/tabletu. A może sam masz problem ze zbyt częstym sięganiem po telefon, zbyt długim czasem spędzanym przed ekranem;
  • ciągle się martwisz czy wszystko zapewniasz dziecku. Masz poczucie winy, że mało czasu spędzasz z dzieckiem a i ten który Ci zostaje nie wykorzystujesz dobrze;
  • nie starcza Ci czasu na regenerację;

 A Twoje dziecko:

  • doświadcza trudnych emocji i nie umie sobie z nimi poradzić, jest rozdrażnione;
  • ma w głowie dużo myśli a w szkole trudno jest mu się skupić;
  • ma kłopoty z koncentracją i pamięcią, jest zmęczone;
  • doświadcza nudy lub zniechęcenia;
  • ma kłopoty z zasypianiem;

 

Harmonogram i zakres warsztatów:

29 listopada, 6 grudnia, 13 grudnia, 20 grudnia godz. 16.00-18.30 (w tym przerwa)

  • Skąd się bierze stres, przeciążenie, nie radzenie sobie z trudnymi emocjami?
  • W jaki sposób oddech pomaga w zarządzaniu emocjami i stresem?
  • Jak wpływają emocje na nas i na innych w naszym otoczeniu?
  • Jak życzliwość w życiu codziennym wpływa na nas i nasze relacje?
  • Jak łagodzić konflikty i unikać nieporozumień – uważna komunikacja.
  • Jak rozmawiać z dzieckiem w trudnych dla niego momentach
  • W jaki sposób dzieci uczą się nawyków dorosłych i jak być “dobrym modelem” dla dziecka?
  • Jak “bycie on-line” wpływa na poczucie szczęścia, nastrój, poziom energii?
  • Podsumowanie: stworzenie indywidualnego planu działania na przyszłość uwzględniającego nowo wypracowane nawyki.

Poprzez wykorzystanie historyjek, wyobraźni oraz prostych ćwiczeń, dzieci otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. 

Podczas każdego ze spotkań rodzice i dzieci będą praktykować w oddzielnych grupach (oddzielne sale) a przez część spotkania – wspólnie w dużej grupie.

 

Co zyskujesz biorąc udział w  kursie?

  • nauczysz się kontrolować swoje emocje, panować nad swoimi impulsywnymi działaniami i dowiesz się jak modelować takie zachowania dla swoich dzieci;
  • nauczysz się efektywnie komunikować ze swoim dzieckiem;
  • dowiesz się jak budować silną, wspierającą więź ze swoim dzieckiem, która pomoże Ci wieść bardziej satysfakcjonujące życie, a przede wszystkim pomoże Twojemu dziecku rozwinąć odporność na życiowe problemy i wyzwania;
  • zrozumiesz ryzyko zbyt długiego przebywania w wirtualnym świecie  i wypracujesz nawyki pozwalające spędzać więcej czasu w “realnym świecie”;
  • poznasz zabawy, czynności, sposoby kreatywnego, pełnego satysfakcji dla obu stron spędzania czasu ze swoimi dziećmi;
  • pozwolisz sobie na „nic nie robienie” i odkrywania z dzieckiem świata emocji swoich i jego;
  • Wyciszysz się;

Co zyskuje Twoje dziecko biorąc udział w kursie? 

  • nauczy się rozpoznawać, nazywać i radzić sobie z emocjami, akceptować je;
  • nauczy się oswajać  trudne myśli i zaobserwować związek pomiędzy myślami a tym jak się czują;
  • zmniejszy działania impulsywne w swoim zachowaniu;
  • wzbudzi zainteresowanie swoim wewnętrznym światem;
  • nauczy się jak otaczać siebie same troską i opieką w trudnych momentach;
  • nauczy się efektywniej odpoczywać, relaksować się, zasypiać;
  • dowie się jak lepiej radzić sobie ze stresem w szkole.

Co zyskujecie w relacji Rodzic-Dziecko:

Głębsza wiedza o samym sobie, własnych potrzebach, reakcjach oraz radzenia sobie ze stresem czy napięciem to:

  • bliższa relacja z dzieckiem oparta na zrozumieniu, uważności i akceptacji;
  • lepsza komunikacja;
  • mniej konfliktów i nieporozumień.

Prowadzący:

Magda Majewska wychowawczyni i nauczycielka w Waldorfskiej szkole podstawowej.

Mindfulness praktykuje od 10 lat kiedy. Ukończyła szkolenie nauczycielskie uprawniającym do prowadzenia  zajęć  z Odkrywania Praktyki Uważności przy Akademii Mindfulness w Warszawie. Prace z uważnością wprowadza codziennie do zajęć z dziećmi, z którymi pracuje. Od czterech lat organizuje i prowadzi tygodniowe obozy dla dzieci  ,,Dzikie Dzieci’’ w różne dzikie rejony Polski. Jest po pierwszym module  szkolenia dla nauczycieli uważności w metodzie MBLC certyfikowanym przez Mindfulness Association UK.  Prywatnie mama 10 letniego Tymona. Wolne chwile spędza na kreatywnym działaniu albo na nic nie robieniu. Codzienne spacery w lesie z psem oraz wyjazdy w dzikie miejsca odnawiają jej energię.

Tomasz Zalas trener, psycholog, terapeuta

Specjalizuje się w profilaktyce antystresowej, treningach uważności i umiejętności psychospołecznych. Członek zespołu Instytutu Psychoimmunologii IPSI. Od 20 lat aktywnie praktykuje zen. Certyfikowany w brytyjskim Mindfulness Association Trener MBLC (Mindfulness Based Living Course) oraz CBLC (Compassion Based Living Course). Pracuje pod stałą, regularną superwizją (Wojciech Eichelberger i Kathy White-Webster). Mąż i ojciec 7-letniego synka. Na stałe mieszka w Warszawie.

 

W cenie kursu, otrzymujesz: 

  • naukę pod okiem doświadczonych Trenerów,
  • warsztaty prowadzone w małej, kameralnej grupie,
  • możliwość konsultacji,
  • 4 spotkania w ramach kursu,
  • materiały szkoleniowe,
  • bezpieczną atmosferę wymiany myśli bez oceniania.

Inwestycja:

990 zł (1 rodzic, 1 dziecko)

Każda dodatkowa osoba (rodzic lub dziecko) – 250 zł

Jakie są przeciwwskazania do uczestniczenia w kursie:  

Kurs ma charakter szkoleniowy i jest przeznaczony dla prawie każdego dziecka, natomiast nie jest i nie może zastąpić profesjonalnej pomocy terapeutycznej.

Nie jesteś pewien czy ten warsztat jest dla Ciebie? Twoje dziecko przechodzi obecnie ciężki okres w życiu –  umów się na krótką konsultację (rozmowę telefoniczną), aby stwierdzić czy to jest na pewno najlepszy czas dla na rozpoczęcie kursu.

Jak wziąć udział?

W celu zapisania się na Warsztaty prosimy o przesłanie formularza zgłoszeniowego

W celu potwierdzenia rezerwacji miejsca należy wpłacić zadatek w wysokości 290zł na konto Joga Sztuka Życia (dane do przelewu wyślemy w mailu potwierdzającym rezerwację)

Liczba miejsc jest ograniczona!

UWAGA: w przypadku nieprzewidzianych okoliczności (zmiany sytuacji epidemicznej) spotkania mogą odbywać się w formie online na żywo (skype lub zoom) a powrót do zajęć w sali nastąpi tak szybko, jak to tylko będzie możliwe.

Przy niewystarczającej liczbie uczestników zastrzegamy sobie prawo do zmiany terminu rozpoczęcia Treningu lub jego odwołania – w tym wypadku wszystkie wpłaty zostaną zwrócone.

 

Partnerzy: